
Gyorsabb járatok a légiforgalmi rendszer átalakításával
Az Egyesült Királyság kormánya bejelentette, hogy tervezi a légiutasforgalom útvonalainak gyors átalakítását, ami várhatóan rövidebb utazási időket, kevesebb késést és több járatot eredményez a légitársaságok utasai számára. A miniszterek a közeljövőben be fogják jelenteni a UK Airspace Design Service (UKADS) létrehozását, amely újratervezi azokat az útvonalakat, amelyeket a repülőgépeknek követniük kell az Egyesült Királyság légterében. Ezek a pályák sok esetben körülbelül 70 évvel ezelőtt lettek meghatározva, és az új tervezés célja, hogy modernizálja a London körüli bonyolult légteret.
A tervezett változtatások elsődlegesen London környékére összpontosítanak, azonban a kormány tisztában van azzal, hogy a változások bevezetése néhány évet igénybe vehet. A Cagne nevű, Kent, Surrey és Sussex környékén működő légiközlekedési és környezetvédelmi csoport figyelmeztetett arra, hogy az új útvonalak kialakítása olyan házak fölött is repüléseket eredményezhet, amelyek jelenleg nincsenek érintve a légiforgalom által. A miniszterek azt állítják, hogy a tervezett módosítások lehetővé tehetik a repülőgépek gyorsabb felszállását és simább leszállását, ami segíthet csökkenteni a légiközlekedés klímaváltozásra gyakorolt hatásait, és utat nyithat olyan új technológiák előtt, mint például a repülőtaxik.
Mike Kane, a légiközlekedési miniszter hangsúlyozta, hogy a légterünk modernizálása az egyik legegyszerűbb módja a repülés okozta szennyezés csökkentésének, és hosszú távon fenntartható jövőt biztosíthat az iparág számára. A változások a legnagyobb átalakulást jelentik az Egyesült Királyság légterében az 1950-es évek óta, amikor évente mindössze körülbelül 200,000 repülés zajlott. A legutóbbi adatok szerint tavaly körülbelül 2.7 millió repülés történt az Egyesült Királyság légterében.
Tim Keevil, aki évi 10-12 alkalommal utazik külföldre, úgy véli, hogy a Heathrow repülőteret már 30 évvel ezelőtt ki kellett volna bővíteni. A BBC-nek nyilatkozva azt mondta, hogy a repülőtér „kicsi és alulméretezett”, és „nemzeti szégyen”. Ezzel szemben Alan Lafferty, aki 43 éve él Chiswickben, azt állítja, hogy a Heathrow-ra érkező repülőgépek már így is elég zajosak. Aggódik, hogy az új légifuvarok még súlyosbítják a helyzetet ő és felesége számára. „A Heathrow-ra leszálló repülőgépek már elég közel repülnek ahhoz, hogy minden mást elnyomjanak. Ha még közelebb jönnek, az rémálom lesz” – fogalmazott.
A kormány közölte, hogy a UKADS az év végére teljes mértékben működésbe lép. A London feletti légiközlekedési változásokra azonban a 2030-as évekig kell várni, és a komplexitás miatt a változtatások fokozatosan valósulhatnak meg. A Londonon kívüli útvonalakon előforduló változásokra azonban már 2030 előtt is sor kerülhet. Tim Alderslade, az Airlines UK kereskedelmi szövetség vezetője kijelentette, hogy a légterünk átalakítása „már régóta esedékes”. Hozzátette, hogy örömmel várják a miniszterekkel és az Egyesült Királyság légiközlekedési ágazatának minden részével való együttműködést a generációs infrastruktúra program mielőbbi befejezésére, lehetőleg a következő évtized végéig.
Steve Heapy, a Jet2 vezérigazgatója „nagyszerű hírnek” nevezte a bejelentést, és felhívta a figyelmet a „gyors cselekvés” szükségességére. „Évek óta sürgetjük a légterünk modernizálását, mivel ez kulcsszerepet játszik a CO2-kibocsátás csökkentésében” – mondta. Finlay Asher, légiközlekedési mérnök és a Safe Landing nyomásgyakorló csoport tagja hangsúlyozta, hogy a változásoknak prioritásként kell kezelniük a környezeti hatásokat és a közösségek jólétét. „Ha ezeket a változásokat csupán a szennyező repülések számának növelésére használják, az a kibocsátások növekedését jelentheti a nem kívánt irányba.”

