Hírek,  Magazin

A milliárdos érdeklődése a Royal Mail iránt: mi áll a háttérben?

Április végén egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky veszi át a 500 éves Royal Mail irányítását, aki nemcsak egy futballklub társtulajdonosa, hanem jelentős befektetője egy brit szupermarketláncnak is. Felmerül a kérdés, hogy miért éppen egy ilyen megrendült intézmény megszerzése vonzza őt? Az első találkozónk során, amely a híres Claridge’s szállodában zajlott, Kretinsky rendelt egy reggelit, amelyhez egy pár ollót, egy üres teáskannát és forró vizet kért. Az alkalmazottak kissé zavarodottan próbálták teljesíteni a kérését, miközben ő saját kínai zöld teáját készítette el. A 49 éves milliárdos, akit a „cseh Szfinxnek” is neveznek titokzatos stílusa miatt, a Sunday Times Rich List szerint 6 milliárd fontot ér. Kretinsky Párizsban és Londonban él, eredetileg ügyvéd volt, és a európai energiapiacokon szerezte vagyonát.

A Royal Mail, amelyet VIII. Henrik alapított több mint 500 éve, a brit élet szerves részévé vált, sokan még mindig kedvesen emlékeznek a postásukra, aki minden nap elhozza a leveleiket és csomagjaikat. Azonban az utóbbi években a Royal Mail jelentős problémákkal küzdött: csökkent a bevétele, csökkent a piaci részesedése, és büntetéseket kapott a kézbesítési határidők be nem tartása miatt. A levélküldés volumene drámai módon csökkent: 2004-ben 20 milliárd levél került feladásra, míg tavaly már csak hétmilliárd. A Royal Mail 2012-ben vált el a Post Office-tól, majd 2013-ban privatizálták 3,3 milliárd font értékben. Az azóta bekövetkezett piaci változások és a konkurencia megjelenése, mint például a DPD, DHL és Amazon, tovább rontották a helyzetét.

Kretinsky tervei között szerepel, hogy egy pan-európai konglomerátumot épít, amelynek alapköve a Royal Mail anyavállalata, az International Distribution Services (IDS) lesz. A Royal Mail nehéz helyzetének ellenére Kretinsky úgy véli, hogy a cég potenciális növekedési lehetőségeket rejt magában. A cseh milliárdos azt állítja, hogy a cég üzemeltetéséhez szükséges hosszú távú befektetések és technológiai fejlesztések révén sikerülhet a Royal Mail-t versenyképesebbé tenni. Az elképzelései között szerepel, hogy a Royal Mail logisztikai ágazatát megerősítse, és versenybe szálljon a piacon már jelen lévő, dinamikusabb szereplőkkel.

Kretinsky hangsúlyozta, hogy a Royal Mail nemcsak a múltja miatt fontos, hanem azért is, mert rendelkezik egy erős márkával és egy olyan adatbázissal, amely minden brit címet tartalmaz. Az ő szándéka, hogy a Royal Mail a jövőben jobban alkalmazkodjon az e-kereskedelemhez, és olyan új szolgáltatásokat vezessen be, mint a csomagautomaták, amelyek gyorsabbá és kényelmesebbé tehetik a kézbesítést. A Royal Mail már be is indította a csomagautomata kísérleteit, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy a csomagokat egy applikáció segítségével küldjék el. Az ilyen újítások révén a Royal Mail válasza lehet a felmerülő piaci kihívásokra.

Az új tulajdonos megjelenése a szakszervezetek számára is aggodalomra ad okot, mivel Kretinsky cégei korábban orosz gázvezetéket üzemeltettek. Mindezek ellenére a brit kormány végül jóváhagyta a Royal Mail felvásárlását, miután Kretinsky jogilag kötelező érvényű vállalásokat tett a munkahelyek megőrzésére és a cég stabilitásának biztosítására. A szakszervezetek remélik, hogy Kretinsky irányítása alatt a Royal Mail számára új befektetések érkeznek, és a cég versenyképesebbé válik.

Bár Kretinsky ambiciózus tervei sok kihívást rejtenek magukban, a kérdés az, hogy egy milliárdos miért kockáztatna egy olyan cég megmentésével, amely mások számára már nem bizonyult fenntarthatónak. Kretinsky válasza egyszerű: ha valóban hiszi, hogy a csomagkézbesítés egy nyereséges és növekvő iparág, akkor a Royal Mail és a GLS felvásárlása gyors módot biztosít arra, hogy jelentős szereplővé váljon a logisztikai piacon. Ezen kívül a Royal Mail márkája és a meglévő ügyfélkapcsolatok is értékes eszközök lehetnek a jövőbeli növekedéshez. Kretinsky tehát nem csupán egy régi intézményt vásárol meg, hanem egy új lehetőséget keres a brit logisztikai piacon, amelynek megújítása már régóta esedékes.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cn4mm3kx0v2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük