Hírek,  Magazin

Eurovíziós Döntő 2025: Az osztrákok utolsó pillanatban győznek, míg az Egyesült Királyság a 19. helyen végzett

Basel, Svájc – Az osztrák énekes, JJ győzelmet aratott az Eurovíziós Dalfesztiválon, amelyre idén Baselben került sor. A 24 éves, a Bécsi Állami Operaház kontratenoraként dolgozó művész a „Wasted Love” című dalával nyerte el a közönség és a zsűri szívét, amely egy szenvedélyes elektro-ballada a viszonzatlan szerelemről. Az eredményhirdetés során JJ 436 pontot gyűjtött, míg második helyen Izrael végzett 357 ponttal, és Észtország harmadik lett 356 ponttal. A brit „Remember Monday” csapat 88 ponttal a 19. helyen zárta az estét, és a második évben zsinórban nullát kaptak a közönségtől.

A győzelem után JJ szívből megköszönte a támogatást, mondván: „Köszönöm mindenkinek, hogy valóra váltották az álmaimat. A szerelem a legnagyobb erő a világon, terjesszük a szeretetet!” A győzelem eufóriájában JJ fiatal húga áttörte a biztonsági őrök védelmét, hogy megölelje őt, ami még inkább megfűszerezte a pillanatot. Az osztrák énekes elmondta, hogy családja, köztük 85 éves nagyapja és négy hónapos unokahúga is ott volt, hogy támogassák őt a versenyen.

Ez volt Ausztria harmadik győzelme az Eurovíziós Dalfesztivál történetében, korábbi győzelmeik Udo Jürgens „Merci, Cherie” című dalával 1966-ban, majd Conchita Wurst „Rise Like a Phoenix” című számával 2014-ben valósultak meg. JJ elárulta, hogy Conchita inspirálta őt, hogy részt vegyen a versenyen, és folyamatosan az esélyesek között emlegették a verseny előtt. A legnagyobb riválisok között volt a svéd KAJ, akinek „Bara Bada Bastu” című dala a szauna kultúrát humorosan feldolgozva a negyedik helyet szerezte meg.

A versenyt követően JJ örömmel nyilatkozott arról, hogy a nézők kapcsolódni tudtak a dalának mögötti érzelmekhez. „Azt akartam, hogy betekintést nyerjenek a legmélyebb lelki világomba, és abba, hogy mit éreztem a dal írása közben. Amit szeretnék közvetíteni, hogy nincs elpazarolt szerelem. Olyan sok szeretet van, amit szét tudunk osztani. Ez a legnagyobb erő a Földön.”

A verseny során nem csupán a zene és a teljesítmények kapták a figyelmet, hanem a politikai feszültség is. Izrael részvételével kapcsolatban viták alakultak ki, mivel demonstrálók követelték az ország kizárását a gázai katonai akciók miatt. A versenyt megelőző órákban pro-palessztin tüntetések zajlottak Baselben, és az izraeli előadás alatt egy férfi és egy nő megpróbálták megszakítani a színpadi produkciót, de a biztonsági személyzet hamar intézkedett.

A verseny többi résztvevője is színes és szórakoztató produkciókkal rukkolt elő. A máltai Mariana Conte diszkóhimnusza, a „Serving Kant” szövegét át kellett írni, hogy eltávolítsák belőle a vulgáris kifejezést, de a cenzúrázott verziót szórakoztató módon adta elő. Az észt Tommy Cash, aki a harmadik helyen végzett, szintén humorral fűszerezte előadását, míg a finn Erika Vikman teljesen mellőzte a kétértelműséget „Ich Komme” című dalában, amely a szexuális örömöt ünnepelte.

A verseny során több súlyosabb téma is megjelent, mint például a gazdasági migráció és a környezeti katasztrófa, amelyeket a résztvevők szívhez szóló dalokban dolgoztak fel. A portugál rockzenekar, a Napa erőteljes üzenetet közvetített a migrációról, míg a lett Tautumeitas a környezeti problémákat érintette. A holland Claude érzelmes tiszteletadással emlékezett meg édesanyjáról, aki a családját a Kongói Demokratikus Köztársaságból vitte el.

A színpadon megjelenő érzelmek és a látványos előadások mellett a nézők számára izgalmas volt a szavazás folyamata is. A közönség szavazatai végül sok meglepetést hoztak, és bár Izrael kezdetben a középmezőnyben állt, a közönségtől kapott 297 ponttal a verseny végén már biztosnak tűnt a győzelme. Azonban az utolsóként kihirdetett osztrák pontok végül mindent megváltoztattak, JJ győzelmét hozva el.

A rendezvény végül nem csupán a zene ünneplése volt, hanem egy olyan esemény is, ahol a művészet és a politikai nézetek, valamint a szórakoztatás és a társadalmi üzenetek keveredtek. Az Eurovíziós Dalfesztivál továbbra is a kultúrák találkozási pontja marad, ahol a zenészek nemcsak a közönség szórakoztatására törekednek, hanem fontos társadalmi kérdéseket is felvetnek.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c15nq75274qo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük