
Titanic felfedezés: Új részletek a hajó végóráiról
A Titanic, a világ egyik legismertebb hajója, tragikus története új perspektívát kapott a legújabb digitális rekonstrukciónak köszönhetően. Egy részletes analízis révén, amely a Titanic teljes méretű digitális szkennelésére épül, új betekintést nyertünk a tengerjáró utolsó óráiba. Az adatok alapján a 3D-s modell megmutatja, milyen erőszakkal szakadt ketté a hajó, amikor 1912-ben jéghegynek ütközött. A katasztrófában körülbelül 1,500 ember vesztette életét, és a legfrissebb felfedezések segíthetnek jobban megérteni a tragédia körülményeit.
A szkennelés nemcsak a Titanic állapotát tárta fel, hanem megerősítette a túlélők beszámolóit is arról, hogy az üzemeltetők az utolsó pillanatokig dolgoztak a hajó világításának fenntartásán. A kutatók egy számítógépes szimuláció segítségével arra is rájöttek, hogy a hajó testén keletkezett, A4-es méretű lyukak vezettek a Titanic vesztéhez. „A Titanic az utolsó túlélő tanúja a katasztrófának, és még mindig sok történetet mesélhet nekünk” – mondta Parks Stephenson, a Titanic elemzője.
A National Geographic és az Atlantic Productions által készített dokumentumfilm, a „Titanic: A Digitális Feltámadás”, célja, hogy bemutassa a Titanic mélyben fekvő roncsának részleteit. A hajó, amely 3800 méter mélyen fekszik az Atlanti-óceán jeges vizében, víz alatti robotokkal lett feltérképezve. Több mint 700,000 képet készítettek a hajóról, amelyeket különböző szögből készítettek, hogy létrehozzák a „digitális ikert”. A BBC News 2023-ban exkluzívan mutatta be a világ számára ezt a lenyűgöző rekonstrukciót. Mivel a roncs mérete hatalmas, és a mélység sötétjében fekszik, a mélytengeri merülések során csak töredékes pillanatképeket tudtak készíteni róla. A digitális szkennelés azonban lehetővé tette a Titanic teljes körű megtekintését.
A hajó orra a tengerfenéken áll, mintha még mindig az útján lenne, míg a hátsó része, körülbelül 600 méterre, egy összeroncsolódott fémhalomként hever. A hajó szétszakadásakor keletkezett kár következtében a hátsó rész a tengerfenékre zuhanva rongálódott meg. A modern térképezési technológia új módot kínál a Titanic tanulmányozására. „Olyan ez, mint egy bűncselekmény helyszíne: látnunk kell, hogy mi a bizonyíték, a helyszín kontextusában” – magyarázta Stephenson. „A roncshoz kapcsolódó teljes körű nézet kulcsfontosságú ahhoz, hogy megértsük, mi történt itt.”
A szkennelés új részleteket is felfedett, mint például egy porthole-t, amely valószínűleg a jéghegy által történt ütközés következtében tört össze. Ez összhangban áll a túlélők beszámolóival, akik arról számoltak be, hogy jég tört be néhány utas kabinjába az ütközés során. A hajó hatalmas kazánházának egy részét is megvizsgálták a szakértők. A szkennelés alapján jól látható, hogy a kazánház a hajó hátsó részén helyezkedik el, ott, ahol a hajó kettétört. Az utasok arról beszéltek, hogy a világítás még mindig működött, miközben a hajó a víz alá merült. A digitális másolat azt mutatja, hogy a kazánok egy része homorú, ami arra utal, hogy működtek, amikor a víz alá kerültek. A hátsó fedélzeten egy nyitott szelepet is felfedeztek, jelezve, hogy a gőz még mindig áramlott az áramtermelő rendszerbe. Ez a Joseph Bell vezette mérnökcsapat hősies munkájának volt köszönhető, akik azért maradtak a hajón, hogy szenet rakjanak a kazánokba, ezzel biztosítva a fényt.
Sajnos a kár, amely a hajótest alsó részén keletkezett, nem látható a szkennelés során, mivel az a hordalék alatt rejtőzik. A Titanic emberi tragédiája azonban még mindig jól látható. Az utasok személyes tárgyai szétszórva hevernek a tengerfenéken. A digitális rekonstrukció új nyomokat ad a 1912-es hideg éjszaka eseményeiről, de a szakértőknek évekbe telik, míg minden részletet alaposan megvizsgálnak. „A Titanic csak kis adagokban osztja meg velünk a történeteit” – mondta Stephenson. „Minden alkalommal arra késztet minket, hogy többet akarjunk tudni.”

