
A milliárdos érdeklődése a Royal Mail megvásárlása iránt
Április végén a 500 éves Royal Mail-t egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky irányítása alá kerül, aki egy futballklub társtulajdonosa és egy brit szupermarket jelentős befektetője is. Felvetődik a kérdés, hogy mit keres egy ilyen sorscsapás előtt álló intézményben, amely egykor a brit nemzeti kincsnek számított. Kretinsky, akit a cseh Szfinx néven is ismernek titokzatos stílusa miatt, 49 éves és a Sunday Times Rich List szerint 6 milliárd fontot ér. Parisban és Londonban él, jogi végzettséggel rendelkezik, és a európai energiapiacokon szerezte meg a vagyonát.
Kretinsky célja, hogy megmentse a Royal Mail-t, amely Henry VIII idején jött létre, és amely a brit élet szerves részét képezi. Az emberek sokáig barátságban álltak a postásaikkal, akik a leveleiket és csomagjaikat hozták. Azonban az utóbbi években a Royal Mail nehézségekkel küzd: csökken a bevétele, veszít a piaci részesedéséből, és sorozatos sztrájkokkal haragította magára a munkavállalóit. A levelezési üzletága is drámai csökkenésnek indult, a 2004-es 20 milliárd levélről tavaly már kevesebb mint 7 milliárd küldeményre csökkent.
A cseh milliárdos ajánlata a Royal Mail anyavállalatának, az International Distribution Services-nek (IDS) megvásárlására a brit kormány által jóváhagyott, jogilag kötelező érvényű vállalásokkal együtt érkezett. A kormány kapott egy úgynevezett „aranyrészvényt”, amely lehetővé teszi számukra, hogy értesítést kapjanak a Royal Mail tulajdonjogában, központi helyén és adórezidenciáján végrehajtott jelentős változásokról. A szakszervezetek is támogatták a megállapodást, így a Royal Mail tulajdonosai bejelentették, hogy az átadás április végére befejeződhet, mivel a végső szabályozási akadályok is elhárultak.
A Royal Mail megvásárlása, különösen Kretinsky sikeres nemzetközi vállalkozóként, furcsa lépésnek tűnik. Az elemzők úgy vélik, hogy a Royal Mail a nemzeti infrastruktúra része, és a cég közelmúltbeli nehézségei miatt sokan kételkednek a jövőjében. A Royal Mail a 2012-es leválasztása óta a Post Office-tól eladósorba került, és 2013-ban 3,3 milliárd font értékben privatizálták. Azóta a tőzsdei értéke drámaian ingadozott, a csúcsidőszakban 6 milliárd fontra nőtt a Covid idején, de Kretinsky ajánlatának bejelentésekor már csak 2 milliárd fontot ért.
Kretinsky stratégiája az, hogy a Royal Mail-t és annak európai csomagküldő üzletágát, a GLS-t egyesítve egy nagyobb logisztikai konglomerátumot épít. Az IDS-t a logisztika pillérének tekinti, és célja, hogy versenyezzen a Deutsche Post DHL, DPD és Amazon cégekkel. A Royal Mail-nek a jogszabályi kötelezettségei miatt nem áll módjában kiválasztani, hogy mely üzletágakat fejleszti, mivel a törvény előírja, hogy a leveleket és csomagokat rendszeresen kell kézbesíteniük. Kretinsky azonban reméli, hogy a szabályozás változása lehetővé teszi a költségek csökkentését, és a Royal Mail újra nyereségessé válhat.
A szakszervezetek és Kretinsky közötti tárgyalások során garanciákat kaptak arra, hogy a munkavállalók érdekeit védeni fogják, beleértve a nyugdíjalap védelmét és a kötelező elbocsátások tilalmát. Kretinsky ígéretet tett arra is, hogy megőrzi a Royal Mail márkanevét és központját az Egyesült Királyságban az elkövetkező öt évre. A szakszervezetek vezetői optimisták a jövőbeli fejlesztésekkel kapcsolatban, és remélik, hogy a Royal Mail több befektetést kap, és idővel versenyképesebbé válik.
A cseh milliárdos célja, hogy a Royal Mail-t a csomagküldő üzletág növelésével és a piaci részesedésének visszaszerzésével a jövőben sikeresebbé tegye. Az új technológiák és az új kiszállítási megoldások bevezetése segíthet a cégnek abban, hogy lépést tartson a versenytársakkal. Ez a cél nemcsak a Royal Mail, hanem a brit posta jövője szempontjából is kulcsfontosságú. Az új irányvonal és Kretinsky tervei révén a Royal Mail újra visszanyerheti régi fényét.

